HASTA
SORUMLULUKLARI
Hastanın
bir sağlık kurum ve kuruluşuna, başvurmadan önce ve başvurduktan
sonraki süreçte aşağıdaki sorumluluklarını yerine getirmiş
olması gerekmektedir.
a)
Başvurduğu Sağlık Kurum ve Kuruluşunun Kurallarına Uyma
Sorumluluğu:
1.Hasta;
başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun hasta haklarına aykırı
olmamak kaydıyla koyduğu kural ve uygulamalarına uymak zorundadır.
2.Hasta,
varsa Bakanlık ve Sosyal Güvenlik Kurumunca belirlenen sevk
zincirine uymalıdır.
3.Hasta;
merkezi randevu sisteminden veya müstakil olarak randevulu hizmet
veren bir sağlık kurum ve kuruluşundan sağlık hizmeti talep
ediyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri
ilgili yere bildirmesi gerekir.
4.Hasta;
sağlık kurum ve kuruluşunun donanım, araç-gereç, tıbbi cihaz
ve malzemelerine gereken özeni göstermek zarar vermesi halinde
verdiği zararları karşılamak zorundadır.
b)
Çalışanlara Karşı Sorumlulukları:
1.Hasta,
başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşundaki tüm çalışanlara
karşı saygılı olmak zorundadır.
2.Hasta,
başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun güvenliğinden sorumlu
personelin talimat ve yönlendirmelerine uymak, genel güvenliği
aksatacak hareketlerden uzak durmak zorundadır.
3.Hasta,
kayıt kabul vb. idari işlemler sırasında diğer hastaların da
haklarını gözetmek zorundadır.
4.Hasta;
yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak
herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen
kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam,
eksiksiz vermelidir.
5.Hasta;
bilgilendirilmiş onayı alındıktan sonra tedavi, bakım ve
rehabilitasyon süresince kendisine yapılacak her türlü işlem ve
müdahalede sağlık çalışanları ile işbirliği içinde
olmalıdır.
6.Hasta,
başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun genel temizlik ve hijyen
şartlarına uymak, temizlikten sorumlu çalışana gereken
kolaylıkları göstermek zorundadır.
7.Hasta,
acil servise başvurması halinde hastalığının hayati tehlikeye
yol açıp açmayacağı veya daha da ağırlaşıp ağırlaşmayacağı
hususlarında sağlık çalışanınca verilen karara ve belirlenen
aciliyet sırasına uymak zorundadır.
8.Hasta,
hasta hakları veya sosyal hizmet birimlerine başvurması halinde
gerçeğe aykırı beyan vermemekle yükümlüdür.
c)
Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma Sorumluluğu:
1.Hasta;
tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve
anlayamadığı yerleri sormalıdır.
2.Hastanın;
tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu
ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
3.Hasta
sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği
gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.
4.Hasta;
uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı
doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.
5.Hastalar,
sağlık çalışanlarından tıp mesleğinin etiğine, ilgili
mevzuata ve toplum ahlakına aykırı taleplerde bulunamazlar.
d)
Diğer Sorumluluklar
1.Hasta;
sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri
zamanında bildirmek durumundadır.
2.Hastalar
somut olay ve belgelere dayanmaksızın sağlık çalışanlarını
ve kurumlarını yıpratacak şekilde kamuoyu önünde hakaret ve
suçlayıcı beyanatta bulunamazlar.
3.Hastalar
ziyaretçilerini, sağlık kuruluşu tarafından belirlenen kurallar
çerçevesinde kabul etmelidir.
4.Hastalar
genel sorumlulukları kapsamında; kendi sağlığına dikkat etmek
için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen
tavsiyelere uymalı, basit durumlarda kendi bakımlarını yapmalı
ve uygunsa kan ya da organ bağışında bulunmalıdır.